Twoja strona na wakacje

BAGAŻ

Na pokład samolotu lub autokaru najczęściej mogą Państwo zabrać 1 torbę bagażu podstawowego o wadze do 20 kg oraz 1 torbę od 5 do 10  kg bagażu podręcznego. W zależności od przewoźnika ilości dopuszczalnego bagażu mogą być mniejsze, a informacje o tym powinni Państwo znaleźć w dokumentach/potwierdzeniu podróży.

Za nadbagaż należy zapłacić obowiązującą opłatę ,a przewoźnik może go zabrać tylko w przypadku wolnego miejsca. Prosimy zwrócić uwagę ,że w wypadku tanich linii lotniczych, opłaty za nadbagaż mogą być często wyższe od ceny biletu.

Ze względów bezpieczeństwa w bagażu podręcznym zabieranym do samolotu nie wolno przewozić pilniczków , nożyczek i innych ostrych przedmiotów /dokładne informacje poniżej/

W przypadku wyjazdów autokarem prosimy aby rzeczy osobiste, lekarstwa , przybory higieniczne przewozili Państwo w bagażu podręcznym. Umożliwi to łatwe korzystanie z niezbędnych rzeczy podczas przerw.

W przypadku zaginięcia lub uszkodzenia bagażu poszkodowany powinien zgłosić niezwłocznie ten fakt obsłudze środka transportu, obsłudze hotelu lub pilotowi/rezydentowi.

Jeśli bagaż zaginął przy przelocie samolotem należy to zgłosić do biura zaginionego bagażu na lotnisku przylotu.

Sugerujemy aby przedmioty wartościowe, dokumenty, gotówkę przechowywać w sejfach, które można wynająć za opłatą w większości hoteli.

Poniżej podajemy szczegółowe informacje dotyczące przewożenia bagażu przy przelotach samolotem:
 

BAGAŻ - przewożenie substancji płynnych

Poniżej podajemy nowe przepisy na lotniskach Unii Europejskiej  dotyczące przewożenia substancji płynnych w bagażu podręcznym/przewożonym na pokładzie samolotu/

Sugerujemy przewożenie wszystkich substancji płynnych w bagażu rejestrowanym (przewożonym w luku bagażowym). Nie obowiązują wtedy poniższe ograniczenia.

Płyny przewożone w bagażu kabinowym muszą znajdować się w pojemnikach, z których żaden nie może przekraczać 100 ml – muszą być one zapakowane w jedną przezroczystą plastikową i zamykaną torbę o pojemności nie przekraczającej jednego litra. Na jedną osobę może przypadać maksymalnie jedna torebka. Torebkę należy okazać oddzielnie w trakcie kontroli bezpieczeństwa.

Definicja substancji płynnych obejmuje:

wodę i inne napoje, zupy, syropy, perfumy, żele (np. do włosów, kąpieli), pasty (w tym pasty do zębów), kosmetyki w płynnej formie (błyszczyk, podkład, tusz do rzęs), kremy, odżywki i oliwki, spraye, substancje płynne pod ciśnieniem (np. żele do golenia, dezodoranty), inne substancje o podobnej konsystencji.
Ograniczenia dotyczące ilości przewozu płynów w bagażu podręcznym nie dotyczą substancji płynnych (np. perfum, alkoholi) zakupionych w sklepach położonych na lotnisku za punktem kontroli bezpieczeństwa. Zakupiony towar zostanie zapakowany i zabezpieczony w plastikowej torbie przez personel sklepu.
 
Bagaż podręczny – leki

Osoby, które ze względów zdrowotnych muszą zabrać ze sobą na pokład samolotu płynne lekarstwa muszą mieć przy odprawie ważne zaświadczenie lekarskie w języku angielskim.
 
Bagaż – ograniczenia związane z bezpieczeństwem:


Ze względów bezpieczeństwa nie można przewozić następujących artykułów:.


W bagażu podręcznym - przewożonym na pokładzie samolotu:
broń lub części do broni; materiały wybuchowe, np. amunicja, petardy, sztuczne ognie, kapiszony; ostre przedmioty metalowe, np. scyzoryki, sztylety, szable; materiały łatwopalne stałe i ciekłe, np. spirytus, gaz do zapalniczek; rozpuszczalniki, farby, zapałki; gazy sprężone, np. aerozole z pełną zawartością; materiały radioaktywne, substancje trujące lub powodujące korozję; inne przedmioty niebezpieczne, np. charakteryzujące się silnym polem magnetycznym.

W bagażu rejestrowanym /przewożonym w luku bagażowym/:
materiały wybuchowe, np. petardy, sztuczne ognie; materiały łatwopalne stałe i ciekłe; materiały radioaktywne, substancje trujące lub powodujące korozję; gazy sprężone, np. aerozole z pełną zawartością; inne przedmioty niebezpieczne, np. charakteryzujące się silnym polem magnetycznym.

HOTELE

Identyczna ilość gwiazdek nie zawsze odpowiada takiemu samemu standardowi w różnych rejonach świata. Biura Podróży stosują najczęściej własną ocenę obiektów, która może być niższa lub wyższa od oficjalnej.

Należy dokładnie zapoznać się z opisami w celu wyboru optymalnego dla Państwa miejsca. Może się zdarzyć że wewnętrzne oceny biur mogą się znacznie różnić między sobą.

——————————————————————————–

* – bardzo skromne obiekty dla mniej wymagających gości

** – hotele i pensjonaty z niezbędnym wyposażeniem

*** – hotele średniej klasy z praktycznym wyposażeniem

**** – hotele o dobrym standardzie zakwaterowania i usług.

***** – obiekty o wysokim standardzie, dla najbardziej wymagających klientów.

——————————————————————————–

  • Jeżeli klimatyzacja jest dla Państwa ważnym czynnikiem należy zwrócić uwagę czy jest sterowana indywidualnie czy centralnie.
  • Jeżeli decydują się Państwo na tzw. dostawkę należy pamiętać, że większość obiektów hotelowych nie ma w swojej ofercie pokoi 3 osobowych. /do dyspozycji trzeciej osoby jest zazwyczaj tapczan, rozkładany fotel lub rozkładane łóżko./
  • Pokoje 1 osobowe mogą się różnić standardem od pokoju 2 osobowego. Czasami pojedyncza osoba dostaje do dyspozycji pokój 2 osobowy.
  • Pokoje z widokiem na morze zazwyczaj są dodatkowo płatne.
  • Doba hotelowa zazwyczaj zaczyna i kończy się w godzinach popołudniowych.
  • Niezależnie od godziny powrotu goście zobowiązani są do opuszczenia pokoi w określonym czasie. Do chwili wyjazdu klienci mogą przechować bagaż w miejscu udostępnionym przez hotel.
  • Decydując się na tańszą ofertę bez podania nazwy hotelu /tzw. bingo, fortuna, traf itp. otrzymają Państwo hotel według opłaconej kategorii zakwaterowania. Nie mają Państwo wpływu na położenie, odległość od morza itp. Mogą to być również obiekty spoza katalogu. O miejscu zakwaterowania dowiadują się Państwo zazwyczaj na lotnisku.

W katalogowych opisach można spotkać się z nazwami apartamenty, rezydencje. Tymi słowami określa się mieszkania wakacyjne dla rodzin czy znajomych. Zazwyczaj apartamenty/rezydencje – składają się z jednego lub kilku pokoi, kuchni lub aneksu kuchennego z podstawowym wyposażeniem oraz łazienki .

LOTNISKA


INFORMACJE:

Przy wyjazdach na wczasy lub wycieczki mogą być Państwo zainteresowani informacjami dotyczącymi wybranych lotnisk wylotowych . Zapraszamy do skorzystania z poniższych linków. Znajdą tam Państwo m.in. informacje jak dojechać, a także ceny parkingów.

Lotnisko –Bydgoszcz
http://www.plb.pl/

Lotnisko –Gdańsk
http://www.airport.gdansk.pl/

Lotnisko - Łódź
http://www.airport.lodz.pl/

Lotnisko Katowice - Pyrzowice
http://www.gtl.com.pl

 Lotnisko Kraków
http://www.krakowairport.pl/

Lotnisko Poznań - Ławica
http://www.airport-poznan.com.pl

Lotnisko –Rzeszów
http://www.rzeszowairport.pl/

Lotnisko Szczecin –Goleniów
http://www.lotniskogoleniow.pl/

Lotnisko Warszawa - Okęcie
http://www.lotnisko-chopina.pl

Lotnisko Wrocław
http://www.airport.wroclaw.pl

 

 

 

 

PASZPORT

Kto wydaje paszporty?

Paszporty i paszporty tymczasowe wydaje w kraju – wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego osoby ubiegającej się o paszport, a za granicą – konsul RP.

Ważność paszportu.

Paszport jest ważny:
 

  • 10 lat od daty wydania,
  • 5 lat dla dzieci 5 – 13 lat
  • 1 rok (paszport tymczasowy) dla dzieci do lat 5
  • Na żądanie rodziców dla dzieci do lat 5 może być wydany paszport biometryczny z 12 miesięcznym terminem ważności.
     
Co należy zrobić aby otrzymać paszport?

Aby otrzymać paszport należy w biurze paszportowym złożyć:
  • wypełniony wniosek o wydanie dokumentu paszportowego /wnioski dostępne są w biurach paszportowych/
  • dwie jednakowe kolorowe fotografie spełniające wymogi biometrii w przypadku ubiegania się o paszport po raz pierwszy – odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia
  • odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli osoba ubiegająca się o wydanie paszportu zawarła związek małżeński za granicą
  • dowód uiszczenia opłaty paszportowej
Wniosek paszportowy składa się osobiście przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo polskie. Osobiście też odbiera się paszport odczytując dane zawarte w mikroprocesorze.

Do paszportów nie można wpisywać dzieci. W imieniu małoletniego wniosek o wydanie paszportu składają rodzice wspólnie, chyba że na podstawie orzeczenia sądu jeden z rodziców został pozbawiony władzy rodzicielskiej lub władza ta została ograniczona. Wniosek złożony przez jednego rodzica wraz z pisemną zgodą drugiego z nich, poświadczoną przez organ paszportowy lub notariusza, uznaje się za złożony wspólnie przez rodziców.

Czas oczekiwania na paszport

Przeciętny czas oczekiwania na wydanie paszportu w kraju wynosi 30 dni.

Opłaty paszportowe /stan : maj 2010/

Opłaty za wydanie paszportu w kraju wynoszą:
  • za paszport – 140 zł.
  • za paszport dla dzieci, które w dniu złożenia wniosku nie ukończyły 13 lat - 60 zł.
  • za paszport tymczasowy – 30 zł.
Nie pobiera się opłaty paszportowej:
  • od osób, które ukończyły 70 lat
  • osób przebywających w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych    albo korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji
  • osób, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej,
  • żołnierzy wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami państwa, z wyjątkiem żołnierzy zawodowych.
50 % ulga w opłacie paszportowej przysługuje:
  • emerytom, rencistom, osobom niepełnosprawnym i współmałżonkom tych osób, pozostających na ich wyłącznym utrzymaniu
  • osobom przebywającym w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych, albo korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych
  • kombatantom i innym osobom będącymi ofiarami represji wojennych i okresu powojennego
  • osobom małoletnim do czasu podjęcia ustawowo określonego obowiązku szkolnego, uczniom i studentom
Częściowo obniżoną opłatę pobiera się w przypadku:
  • zmiany nazwiska, imienia lub innych danych wpisywanych do paszportu
  • zmiany wyglądu osoby posiadającej paszport, mogącej utrudnić ustalenie jej tożsamości
  • braku w posiadanym ważnym paszporcie miejsca na wizy i stemple przekroczenia granicy
Opłatę podniesioną o 200 % ceny wydawanego paszportu pobiera się:

jeżeli poprzednio posiadany paszport został utracony lub zniszczony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza.

Paszport biometryczny.

Obecnie wszystkie wydawane paszporty /dokumenty o terminie ważności powyżej 12 miesięcy/ zawierają dwie cechy biometryczne : wizerunek twarzy i odciski palców. Odciski palców nie są widoczne, zakodowano je  w warstwie elektronicznej paszportu.

Paszport biometryczny może okazać się konieczny przy wjeździe do niektórych krajów / np. bezwizowy wjazd do Kanady możliwy jest jedynie na podstawie paszportu biometrycznego./

Paszport tymczasowy.

Paszport tymczasowy wydawany jest:
  • dzieciom do ukończenia 5 roku życia,
  • obywatelom polskim przebywającym za granicą na czas oczekiwania na paszport 10-cioletni
  • obywatelom polskim przebywającym w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą w przypadkach nagłych, związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny
  • osobom przebywającym czasowo w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą na powrót do miejsca stałego pobytu

Paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wskazany, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od daty wydania. Paszport tymczasowy nie zawiera biometrii.
  
Źródło informacji: www.mswia.gov.pl

PILOT REZYDET ANIMATORZY

Podczas wycieczek, wypoczynkowych pobytów grupowych, objęci są Państwo opieką przedstawiciela biura podróży.

Pilot

Uczestnikom imprez objazdowych /wycieczek/ towarzyszy pilot. Pilot opiekuje się grupą i jest odpowiedzialny za prawidłowy przebieg imprezy, zapewnienie opłaconych świadczeń, realizację programu.

Prosimy zwrócić uwagę ,że pilot nie ma lokalnych uprawnień do oprowadzania grup np.: w obiektach muzealnych, pałacach .W związku z tym informacje o danym miejscu, mogą zostać przekazane w autokarze lub przed wejściem do określonych obiektów.

Rezydent

W miejscu pobytu uczestnikom imprez grupowych (wczasy, wycieczki) towarzyszy rezydent. Jest to osoba, której celem jest przekazanie przydatnych informacji na temat miejsca wypoczynku. U rezydenta mogą Państwo również zakupić wycieczki fakultatywne.

Prosimy o niezwłoczne informowanie rezydenta o ewentualnych kłopotach , wszelkich zastrzeżeniach dotyczących organizacji pobytu czy jakości hoteli .

Rezydent odpowiada za zakwaterowanie gości i transfery z lotniska do hotelu. W niektórych przypadkach pomoc tą oferują inne specjalnie przeszkolone w tym celu osoby.

Państwa kontakt z rezydentem, zależny jest od “polityki” biura podróży. Niektórzy przedstawiciele są bardzo często do dyspozycji klientów, a inni “nie narzucają ” się i ich obecność jest bardzo rzadka.

Zwykle następnego dnia po przyjeździe, lub w dniu rozpoczęcia wczasów, odbywa się spotkanie powitalne, podczas którego zapoznają się Państwo z praktycznymi informacjami.

Dalszy Kontakt z rezydentem jest możliwy podczas dodatkowych dyżurów w hotelu oraz za pomocą telefonu. Numer telefonu powinien zostać Państwu przekazany podczas pierwszego spotkania.

Dla Państwa wygody wszelkie informacje, dane kontaktowe, godziny spotkań, opisy wycieczek fakultatywnych są zamieszczone na tablicy informacyjnej lub specjalnym segregatorze, dostępnym najczęściej w pobliżu recepcji / w przypadku hoteli z oferty pozakatalogowej, last minute – bez podawania nazwy hotelu, może się zdarzyć, że tablica lub segregator będą w tym miejscu niedostępne./

Prosimy zwrócić uwagę, że Państwa opiekun nie towarzyszy podczas podróży samolotem. Rezydent zazwyczaj mieszka w miejscu wakacyjnym przez cały sezon i ma pod opieką turystów w kilku hotelach.
Większość wycieczek fakultatywnych organizowanych przez miejscowe agencje odbywa się w języku polskim. Rezydent nie ma obowiązku uczestnictwa w nich.

Przy wylotach z portów zagranicznych oraz wyjazdach do krajów egzotycznych zazwyczaj są Państwo pod opieką obcojęzycznego przedstawiciela. Osoby te najczęściej mówią po niemiecku i angielsku. Czasem zamiast rezydenta mają Państwo opiekę przedstawiciela kontrahenta w miejscu pobytu.

Informacje o języku w jakim porozumiewa się rezydent – przedstawiciel zawarte są w katalogach biur podróży.
Rezydent zazwyczaj nie jest dostępny w przypadku pobytów z dojazdem własnym. W razie problemów prosimy o szukanie pomocy u obsługi recepcji hotelowej.

Animatorzy polskojęzyczni

W miejscu wakacyjnym mogą się Państwo spotkać z polskojęzycznymi animatorami. Są to przedstawiciele biura, których zadaniem jest urozmaicenie wolnego czasu dla dzieci i dorosłych poprzez zabawy, konkursy, zajęcia sportowe itp.

Prosimy pamiętać, że animacje odbywają się w określonych godzinach, a opieka nad dziećmi nie jest indywidualna lecz odbywa się w grupie.

Polskojęzyczne animacje zazwyczaj  odbywają się w wyznaczonych terminach. W sezonie letnim najczęściej od 15.06 do 15.09. W sezonie zimowym głównie w okresie ferii.

POSIŁKI

Wyjeżdżając na urlop mają Państwo możliwość wyboru różnych form wyżywienia.
 
 
ŚNIADANIA / w katalogach oznaczane często jako BB lub FR/ zwykle serwowane są w postaci szwedzkiego stołu. Czasem jest to tzw. śniadanie kontynentalne. Śniadanie kontynentalne składa się zwykle z pieczywa, masła, dżemu ,kawy lub herbaty.

OBIADOKOLACJE / oznaczone jako HB lub HP/ zazwyczaj również podawane są w postaci szwedzkiego stołu. Czasem posiłek serwowany jest w postaci wyboru z gotowych zestawów.

Istnieje również możliwość 2 posiłków dziennie tj. śniadanie, obiad i kolacja / FB lub VP/
Prosimy pamiętać, że wybierając opcję wyżywienia dwa lub trzy razy dziennie – napoje są dodatkowo płatne / po za śniadaniami/.
 
Najbogatszą ofertą jest ALL INCLUSIVE /wszystko w cenie/ . Pod tym pojęciem kryje się jednak bardzo wiele różnych standardów. Z reguły są to 3 posiłki dziennie, przekąski spożywane w ciągu dnia w barach na terenie hotelu oraz napoje alkoholowe i bezalkoholowe.
Zazwyczaj są to alkohole lokalne. Standardowa oferta All Inclusive ma często różnego rodzaju ograniczenia.
Jeżeli w opisie wyznaczone są godziny podawania napojów i alkoholi / najczęściej od 10.00 do 22.00/ oznacza to, że po upływie tego czasu napoje są płatne. W większości przypadków w ofertę All Inclusive, nie jest wliczona zawartość mini-baru w pokoju hotelowym.

Zdarza się również, że oferta ta jest ograniczona “terytorialnie” np: bezpłatne jest wyżywienie i napoje na terenie hotelu, a płatne na plaży.
Czasem mogą się spotkać Państwo z nazwami Super All Inclusive, Ultra All Inclusive. Z reguły jest to oferta najdroższa, ale i posiadająca najmniej ograniczeń. Napoje ,wyżywienie i alkohole /również importowane/ podawane są przez całą dobę.

Dokładne opisy pakietów All Inclusive znajdą Państwo w katalogach przy ofertach konkretnego hotelu.

Smak , wybór i jakość posiłków zależy zazwyczaj od kategorii hotelu, a także od tradycji kulinarnej danego kraju.
Jeżeli decydują się Państwo na skromniejszy hotel, jedzenie może być czasem monotonne.
W hotelach wyższej kategorii podczas kolacji często pożądany jest odpowiedni strój np.: długie spodnie dla panów

We wszystkich hotelach zakazane jest wynoszenie jedzenia poza obręb restauracji

PRAKTYCZNE LINKI

Pogoda na świecie
http://www.wunderground.com/

Przelicznik walut:
http://www.xe.com/ucc/

Kursy walut Narodowego Banku Polskiego
http://www.nbp.pl/kursy/KursyC.html

Rozkład jazdy pociągów PKP
http://www.pkp.pl/

Poradnik Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Polak za granicą.”
http://www.msz.gov.pl/?document=20735

„Podróże po Europie” – Portal internetowy Unii Europejskiej
http://europa.eu/travel/index_pl.htm

TRANSPORT

Dla podróżujących samolotem:

  • Odprawa podróżnych odbywa się na 2 godziny przed wylotem /niektóre odprawy odbywają się 3 godziny przed wylotem/.
  • Bilety lotnicze /o ile nie zostały dostarczone wcześniej/ otrzymują Państwo na lotnisku u przedstawiciela biura podróży. Dla wielu wyjazdów samolotem czarterowym bilety nie są wystawiane i wymagane / taka informacja jest wtedy zawarta w umowie /
  • W przypadku zaginięcia bagażu, należy niezwłocznie poinformować obsługę lotniska.
  • Większość przelotów, to loty czarterowe. Przelot coraz częściej organizowany jest bez posiłku lub z bardzo skromnym poczęstunkiem. Na pokładzie samolotu mają Państwo możliwość zakupu napojów i przekąsek.
  • Loty nie zawsze są lotami bezpośrednimi, mogą być z międzylądowaniem.
Dla podróżujących autokarem:
  • Prosimy o przybycie na miejsce zbiórki na 30 minut przed wyjazdem.
  • Miejsca w autokarze przydzielane są najczęściej według kolejności zgłoszeń – zakupu imprezy. Coraz częsciej zdarza się ,że biura podróży sprzedają miejsca w pierwszych trzech rzędach za dodatkową opłatą /niezależnie od daty zakupu/
  • W żadnym wypadku nie należy zmieniać samowolnie miejsca wsiadania, bez poinformowania o tym fakcie biura. Mogą zostać Państwo nie zabrani z miejsca zbiorki.
  • Miejsce rozpoczęcia Państwa wycieczki, nie zawsze jest głównym punktem rozpoczęcia imprezy. Na trasie dojazdowej mogą Państwo podróżować autokarem o niższym standardzie lub mikrobusem.
  •  Przerwy podczas przejazdu odbywają się przeciętnie co 4 godziny.
  •  Prosimy, aby godziny wyjazdu sprawdzali Państwo na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży.
     
 

 

 

UBEZPIECZENIE

Prosimy zwrócić uwagę, że dokładne warunki i sumy ubezpieczeń znacznie się różnią w zależności od touroperatora i towarzystwa ubezpieczeniowego. Zalecamy, aby dokładnie się z nimi zapoznać przed wyjazdem. Informacje zawarte są najczęściej w cennikach i katalogach. Czasem otrzymują je Państwo z dokumentami potwierdzającymi rezerwację.

  • Każdy uczestnik zagranicznej imprezy turystycznej organizowanej przez biuro podróży ( wczasy, wycieczki) jest ubezpieczony – w cenie świadczeń lub zobligowany do ubezpieczenia za dodatkową opłatą. Ubezpieczenie takie jest zazwyczaj ofertą standardową /obowiązkową i obejmuje koszty leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków.
  • Ubezpieczenie ważne jest do określonej kwoty i obejmuje koszty leczenia powstałe w związku z nieszczęśliwym wypadkiem lub zachorowaniem , pobyt w szpitalu, badania, zabiegi , operacje, zakup niezbędnych lekarstw ,koszty transportu chorego.
  • Koszt leczenia stomatologicznego zazwyczaj ograniczony jest do kwoty podanej w polisie ubezpieczeniowej. Kwota ta jest dużo mniejsza od całkowitej sumy ubezpieczenia.
  • Ubezpieczenie obejmuje również następstwa nieszczęśliwych wypadków, to znaczy gwarantuje odszkodowanie na wypadek uszczerbku na zdrowiu. 
  • Większość ubezpieczeń obejmuje bagaż podróżny. Za bagaż zwyczajowo uważa się rzeczy należące do ubezpieczonego , przeznaczone do jego osobistego użytku.
  • Ubezpieczenie bagażu najczęściej nie obejmuje szkód dotyczących pieniędzy, papierów wartościowych, biletów i kart kredytowych, sprzętu audio-video. Podstawowe ubezpieczenie nie obejmuje też sprzętu sportowego np. nart. 
  • Niektóre biura za dodatkowa opłatą proponują wersje rozszerzone. Oznacza to, że zwiększają się wtedy sumy ubezpieczeń. Prosimy o dokładne przeanalizowanie takich propozycji. W przypadku wyjazdów egzotycznych radzimy każdorazowo korzystać z rozszerzonych ubezpieczeń. 
  • W przypadku niektórych polis ochrona ubezpieczeniowa nie obejmuje kosztów których wartość nie przekracza 50 Euro Ubezpieczony jest zobowiązany osobiście je pokryć.
  • Zdarza się że kwoty do 200 Euro /USD klient zobligowany jest pokryć indywidualnie, a następnie na podstawie rachunków i innych wymaganych dokumentów otrzymuje zwrot kosztów w Polsce. 
  • W cennikach, katalogach lub na tak zwanych kartach alarmowych dołączanych do dokumentów podróży zamieszczony jest całodobowy telefon alarmowy ubezpieczyciela. Jeżeli tylko istnieje możliwość , prosimy o natychmiastowy kontakt telefoniczny z obsługą centrali alarmowej – w razie zaistnienia zdarzenia objętego ubezpieczeniem.
  • Za dodatkową odpłatnością mogą Państwo wykupić ubezpieczenie od kosztów rezygnacji. Koszt takiego ubezpieczenia to średnio 3 % wartości imprezy turystycznej. Jeżeli z udokumentowanych przyczyn losowych zrezygnują Państwo z wycieczki, wtedy ubezpieczyciel w większej części przenosi na siebie odpowiedzialność finansową. Pozwoli to Państwu uniknąć wysokich kosztów potrąceń związanych z rezygnacją z imprezy.
  • Prosimy zwrócić uwagę ,że wszelkie zdarzenia powstałe w wyniku choroby przewlekłej, nie są objęte standardową ofertą ubezpieczeniowa.
  •  Istnieje możliwość dodatkowego wykupienia ubezpieczenia następstw chorób przewlekłych. Za chorobę przewlekłą uważa się “chorobę mającą długotrwały przebieg, trwającą zwykle miesiącami lub latami, leczoną w sposób stały lub okresowy.”
  • Przypominamy , że standardowa polisa ubezpieczeniowa nie obejmuje uprawiania sportów ekstremalnych, wyczynowych, narciarstwa czy nurkowania.
     

ZDROWIE

Podróżowanie to nowe miejsca, ludzie, potrawy. Życzymy ,aby czas ten upłynął w beztroskiej atmosferze.

Czasem jednak mogą się pojawić różne dolegliwości. Poniżej kilka wskazówek jak ich uniknąć.

UWAGA: Jeżeli mają Państwo problemy ze zdrowiem, zażywają leki – prosimy o kontakt z lekarzem przed zakupem imprezy. Zalecamy również wykupienie  ubezpieczenia od chorób przewlekłych.

Panie w ciąży decyzję o podróży powinny skonsultować z lekarzem.Powinny posiadać zaświadczenie w języku angielskim o braku przeciwwskazań do odbycia podróży. W niektórych liniach takie zaświadczenie jest obowiązkowe i wymagane jedynie na specjalnym formularzu. Większość przewoźników zastrzega sobie prawo odmowy do przelotu dla Pań powyżej 34 tygodnia ciąży


Prosimy o zabranie wystarczającej ilości leków, które zażywają Państwo na co dzień.
 
SAMOLOT:

U niektórych pasażerów występuje ból uszu /najczęściej podczas startu i lądowania/ . Spowodowane jest to zmianą ciśnienia w kabinie samolotu.

W przypadku tej dolegliwości należy:

  • jak najczęściej przełykać
  • żuć gumę , ssać cukierki miętowe
  • zatkać nos i łagodnie wydychać powietrze
W samolocie rzadziej niż w innych środkach transportu występuje choroba lokomocyjna. W tym przypadku należy wybrać miejsce przy oknie. Najlepiej nad prawym skrzydłem. Nie należy się przejadać.

Poprzez zmiany ciśnienia , niską wilgotność i stosunkowo małą powierzchnie siedzącą mogą Państwo odczuwać pewien dyskomfort /zwłaszcza podczas długich lotów/

Aby go złagodzić proponujemy:
  • pić dużo napojów , przed i podczas lotu
  • unikać napoi zawierających alkohol i kofeinę
  • używać kremu nawilżającego skórę
  • wykonywać ćwiczenia rozciągania rąk i zginania nóg
  • unikać krzyżowania nóg podczas siedzenia
  • ubrać się w wygodną i luźną odzież oraz obuwie 
 
AUTOKAR – SAMOCHÓD:

Jeżeli cierpią Państwo na chorobę lokomocyjną , prosimy o zakup przed podróżą odpowiednich leków.

Aby zminimalizować dolegliwości tej choroby należy podczas jazdy:
  • siedzieć prosto z głową opartą o zagłówek
  • przed wyjazdem zjeść lekki posiłek
  • nie pić napojów gazowanych
  • siadać przodem do kierunku jazdy
  • wypocząć i wyspać się przed podróżą 
 
NA MIEJSCU:

Kraje położone w basenie morza śródziemnego nie wymagają szczepień obowiązkowych. O dokładne informacje na temat szczepień prosimy pytać w naszym biurze.

Jedzenie

Jeżeli podróżują Państwo do krajów o gorącym klimacie radzimy przestrzegać kilku zasad , aby do minimum ograniczyć dolegliwości żołądkowe :
  • pić wyłącznie przegotowaną lub butelkowaną wodę
  • myć dokładnie owoce, a najlepiej jeść obierane ze skóry
  • najlepiej spożywać pokarmy gotowane i smażone
  • unikać ulicznych restauratorów
  • myć ręce przed i po posiłku
  • nie używać  lodu do napoi lub drinków, gdy nie jesteśmy pewni pochodzenia wody
Jeżeli dopadną Państwa dolegliwości żołądkowe należy pić jak najwięcej niesłodzonych napojów niegazowanych. Należy unikać kawy i alkoholu.

W Egipcie dolegliwości żołądkowe występują dosyć często /tzw. “zemsta faraona”/. W celu ich uniknięcia lub zminimalizowania należy stosować powyższe porady. Leki dostępne w Egipcie na tą dolegliwość są bardziej skuteczne niż polskie. Należy pamiętać że,  każdy lek ma uboczne działanie, lub może wywołać reakcje alergiczną np. z innymi lekami.

W przypadku gdy dolegliwości są intensywne należy skontaktować się z lekarzem.

Oparzenia i udary słoneczne

Radzimy ostrożnie korzystać ze słońca i stosować olejki i kremy z odpowiednim filtrem.

Należy opalać się stopniowo zaczynając od krótkich kąpieli słonecznych.

Najbardziej narażone na oparzenia są : ramiona , policzki ,usta, kark ,dekolt, nos ,piersi,środkowa część brzucha.

Najlepiej unikać słońca w porze w której grzeje najmocniej /11.00 -15.00/.

Nie należy zapominać o nakryciu głowy i okularach przeciwsłonecznych.

Zalecane jest nosić luźne ubrania w jasnych kolorach



 
 
o.

 

WARTO WIEDZIEĆ

CENA IMPREZY- Wizy, bilety wstępu.

Staramy się aby cena podana w naszych ofertach / na stronie i propozycjach wysyłanych- e mailem /była cena końcową tzn. zawierała obowiązkowe opłaty lotniskowe, transportowe oraz podstawowe ubezpieczenie. Cena zazwyczaj nie zawiera biletów wstępu  i kosztów ewentualnych  wiz płatnych na miejscu. Dodatkowe opłaty podane są w programie imprezy - najczęściej wyrażone  są w € lub $. Cena będzie wyższa w przypadku  wykupienia przez Państwa dodatkowego ubezpieczenia np. familijne ,od rezygnacji itp.

Uwaga: Z uwagi na fakt iż  dostawcą treści  do wyszukiwarki imprez  i systemów rezerwacyjnych są firmy zewnętrzne , nie wykluczamy  niezależnych od nas pomyłek w prezentacji ceny. O ewentualnej różnicy niezwłocznie Państwa poinformujemy.

CZY W INTERNECIE JEST TANIEJ ?

Informacja o korzystniejszych cenach w Internecie jest mitem .Cena tej samej oferty /tzn. ten sam hotel  i organizator/  jest jednakowa zarówno w tradycyjnym biurze podróży, biurze i stronie organizatora czy portalu z ofertami wypoczynku. Informacje portali wycieczkowych typu: gwarancja najniższej ceny , znajdź tańszą ofertę –zwrócimy różnicę , są chwytami marketingowymi . Cena tej samej oferty  w tej samej chwili musi być wszędzie jednakowa.  

ODWOŁANIE IMPREZY

Biuro podróży ma prawo odwołać imprezę jeżeli liczba rezerwacji jest niewystarczająca. Odwołanie imprezy może nastąpić nawet na 3 dni przed planowanym wyjazdem.  W przypadku siły wyższej, zagrożenia życia lub zdrowia  termin odwołania imprezy może być krótszy. W związku z anulacją wyjazdu powinni Państwo otrzymać propozycje imprez zastępczych np. podobna impreza ,ta sama impreza w innym terminie , wylot z innego lotniska. Jeżeli klient zrezygnuje z zaproponowanej oferty zastępczej przysługuje mu zwrot 100 % wpłaconej kwoty.

W praktyce:

Odwołanie imprezy jest ostatecznością. Najczęściej ze wszystkich typów imprez anulowane są wycieczki autokarowe /zwiedzanie/ . Imprezy samolotowe  /wczasy/z uwagi na zbyt małą liczbę rezerwacji  zazwyczaj  są anulowane jeszcze przed rozpoczęciem  sezonu lub na jego zakończenie. Zdarza się że anulowany zostaje tylko wylot z portu lokalnego np. z Wrocławia. Wtedy jeżeli wyraża Państwo zgodę możliwy jest wylot z innego lotniska na tą sama imprezę

OPINIE W INTERNECIE

Opinie w Internecie na temat hoteli  stanowią pomoc ,ale należy z nich korzystać z rozsądkiem. Należy pamiętać ,że  inne oczekiwania odnośnie hotelu ma osoba samotna, inne rodzina z dziećmi  czy młodzież .Warto poczytać sobie opinie klientów z innych krajów. Zdarza się, że o tym samym hotelu inne zdanie mają Polacy a zupełnie odmienne inne narodowości. Jeżeli hotel ma tylko  opinie krytyczne –z pewnością nie jest ciekaw uwagi. Jeżeli ma skrajne tzn. i złe i bardzo dobre warto poczytać dokładniej opinie i samemu zadecydować. Najlepszą rekomendacją są opinie Państwa rodziny czy znajomych.

REZYGNACJA Z IMPREZY

W przypadku rezygnacji przez klienta z imprezy turystycznej, biuro pobiera opłaty związane z rezygnacją.  Opłaty te wzrastają wraz ze zbliżaniem się terminu wyjazdu .Potrącenia  mogą wynosić wtedy nawet 90 % całej ceny imprezy.

W praktyce:

Zachęcamy do wykupienia wraz z imprezą  ubezpieczenia od rezygnacji. W przypadku posiadania takiego ubezpieczenia w razie udokumentowanych przyczyn losowych m.in. choroba, wypadek, utrata mienia – ubezpieczyciel pokrywa większość kosztów rezygnacji z wycieczki /najczęściej 80 %/ . Państwo pokrywają mniejszą część  kosztów. Niektóre biura odpłatnie proponują też własne „zabezpieczenia” podróży ,dzięki którym mogą Państwo znacznie zmniejszyć koszty rezygnacji z imprezy ,bez podawania przyczyn rezygnacji. Możliwa jest również w zamiana uczestnika który pojedzie w Państwa miejsce w przypadku Państwa rezygnacji z imprezy. Za taką zmianę pobierana jest opłata manipulacyjna. W większości przypadków zmiana uczestnika jest najkorzystniejszą finansowo formą rezygnacji z imprezy.

Uwaga: Powyższe dane podane są informacyjnie. Dokładne dane odnośnie ubezpieczeń, potrąceń zawarte są w Warunkach uczestnictwa i /oraz ubezpieczenia wybranego przez Państwa organizatora podróży.

ZMIANA CENY

Istnieje możliwość wzrostu ceny imprezy po zawarciu umowy. Zmiana taka jest możliwa z powodu wzrostu kosztów transportu, ceł, podatków, usług lotniskowych oraz kursów walut. Zmiana taka jest możliwa najpóźniej do 21 dnia przed wyjazdem.
W praktyce: Przy wczesnej rezerwacji /na początku promocji nadchodzącego sezonu/  większość biur bezpłatnie oferuje tzw. „gwarancję niezmienności ceny”. Później najczęściej taka gwarancja jest możliwa za dodatkowa opłatą. Powyższe „zabezpieczenia” jak dotąd skutecznie chronią klientów przed ewentualnym wzrostem ceny. 

ZMIANY GODZIN/ZMIANA LINII LOTNICZYCH

Podane na umowie godziny wylotu/powrotu w wykupionej imprezie  mogą ulec zmianie na godziny wcześniejsze lub późniejsze. Zmianie może również ulec linia lotnicza.

W praktyce: Im wcześniej rezerwują Państwo wakacje tym bardziej zmiana godziny jest prawdopodobna. Najwięcej zmian występuje na początku sezonu /lato: maj, początek czerwca/ oraz przy wylotach do Egiptu i Tunezji. W związku z możliwością zmian jak i opóźnień samolotów  zdecydowanie odradzamy planowanie wakacji „na styk” np. na podpisanej umowie jako godzina powrotu podana jest godzina 10.00 . Z uwagi na wczesną godzinę powrotu planują Państwo iść w tym samym dniu na 14.00 do pracy. W przypadku  opóźnienia lub zmiany godziny przelotu taka wizyta może okazać się niemożliwa.

ZMIANA HOTELU:

Z powodów najczęściej niezależnych od biura podróży wcześniej wykupiony hotel może zostać zmieniony. Jako hotel „zamienny” powinni Państwo otrzymać obiekt tej samej kategorii lub wyższej, z tym samym rodzajem  wyżywienia. Zmiany te są m.in. możliwe w przypadku gdy pierwotnie wykupiony hotel na czas nie dokończył remontu lub nie spełnia według biura standardu podanego w opisie katalogowym. 

W praktyce: Zmiany hoteli występują stosunkowo rzadko i jest ich coraz mniej  w każdym sezonie. Najczęściej występują  w  popularnych krajach arabskich tj. Egipt, Turcja, Tunezja.